Седмица на модата – кога и как?

 

От Мира ЦАНЕВА

Две са добрите новини – едната е, че седмици на модата ще има, а от начина, по който ще се провеждат те, следва и втората – няма да се чувствате прецакани, задето не сте на първия ред до някоя ВИП персона, аплодирайки дефилетата на най-великите в модата. Сега всъщност ще бъдем всички на първия ред – пред екрана на компютрите, защото най-важните събития вече и в света на модата ще се случват онлайн. За щастие впрочем на мнозина фенове – очертава се гледането да е безплатно. Стига да сте си платили интернет и връзката да е читава.

Най-близка по време и потвърдена официално като събитие ще е Седмицата на модата в Лондон, останалите дати за следващите в календара са още под въпрос, някои ще бъдат отменени, други ще са с променени дати. Силно пострадалата от коронавируса британска столица ще проведе своята модна седмица от 12 до 14 юни, а дефилетата и всякакви мероприятия, свързани с нея, ще се излъчват онлайн.

По традиция юнските дати са посветени изцяло на колекции за мъже, но решението на Британския моден съвет е дигиталното издание да бъде „полово неутрално“. Най-вероятно това ще се оформи като тенденция вследствие на кризисната ситуация в света, която със сигурност ще доведе до редуциране броя на модните седмици до две годишно, както се предлага от някои дизайнери (Марк Джейкъбс).

Какво ще включва една изцяло дигитална Седмица на модата е въпрос на интерпретации, тъй като това се случва за първи път. Обединяващото звено освен мрежовия характер на осъществяването ще е стремежът да се вкарат в действие всички онези форми на реклама, които са се оказали успешни по време на карантинните ограничения. Освен виртуални шоурумове, интервюта и подкасти ще има инстаграм лайфове, постове в социалните мрежи, Zoom конференции, директен e-tailing… В условията на пандемия стана по-важна от всякога личната връзка между дизайнерите и феновете и клиентите, изразяваща се във взаимна подкрепа и достъпност на общуването.

След официалното отменяне на всякакви модни групови събития от камарите на модата в Париж, Ню Йорк и Милано италианците все пак последваха примера на Лондон и обявиха за първи път в историята си Milano Digital Fashion Week. Тя ще се проведе с близо месец закъснение от обичайното време по средата на юни и ще е в периода от 14 – 17 юли. Целта й е да обедини италианските дизайнери и да ги промотира чрез съответните дигитални платформи – ясен сигнал за това как и модата ще го играе в новия ритъм на „икономически национализъм“, следкризисна тенденция в световната икономика. От посланията, които излизат от Camera Nazionale della Moda Italliana става ясно, че те като организатори не са особено в час какво точно ще се случва, но поне идеята и концепцията е проста: Свобода.

Свобода в избора на представени колекции и по пол, и по сезон. Реалистично погледнато, няма как да се работи в досегашното профилиране, трудно се измисля колекция за едно неясно бъдеще. Като „нещо много смесено“ определи събитието шефа на камарата Карло Капаса – Дигиталният свят дава свобода, сам намираш своя начин на изразяване. Даваме на всеки от една до 15 минути и всеки си решава какво ще покаже. От Ermenegildo Zegna съобщиха например, че дефилето им ще е по-скоро традиционно, реално-дигитално, докато други участници ще се включат с предварително заснето модно видео, бекстейдж видео или интервю.

Интересна остава заявката на някои дизайнери и от Лондон, и от Милано да представят на тези модни виртуални седмици т.нар. ваканционни колекции. Тяхното обичайно представяне става в промеждутъка между големите седмици на модата през април-май, но, изглежда, е налице готовност да се видят подобни и през юни-юли. Това ще са „ваканционни колекции 2021“ – тяхната цел е да обхванат една немалка част туристи, които пътуват през зимата към по-топли дестинации и имат търсене към съответното плажно префасониране. Друг е въпросът дали този вид „прелетен“ туризъм ще е възможен през предстоящата зима и в какви точно прогнозируеми граници…

Camera Nazionale della Moda Italliana  изразяват позицията си, че дигиталната седмица на модата по никакъв начин не може да измести реалните „на живо“ дефилета и реалната комуникация между дизайнери, търговци и клиенти. Карло Капаса се надява през септември нещата да бъдат почти в нормалния досегашен ритъм и вид. Джорджо Армани е от първите, който вече е обявил заявка за представяне на мъжка и дамска колекция за лято/2021 на Milano Fashion Week през септември. Очевидно и тя се очаква да бъде неутрална полово, каквото и да значи това.