Алфа Ромео Джулия е нещо повече от просто кола. Алфа Ромео Джулия е любовна история за цял живот, която за разлика от историята на Ромео и Жулиета, завършва щастливо.

 

Всяка Алфа е произведение на изкуството, съчетаващо в себе си красотата, технологичната перфектност и уникалния чар на италианския дизайн. Името Алфа Ромео се нарежда веднага до митични италиански марки като Мазерати, Ферари и Ламборгини! Известната италианка има множество пристрастени обожатели, които са категорични, че който е карал веднъж Алфа, никога няма да погледне други кола! Нещо, което не твърдят със стопроцентова сигурност за гаджетата си, защото Алфа Ромео е известен прелъстител, особено в кабрио варианта си! И кой каза, че само жените карат червени коли ?

Прочутата италианска автомобилна марка всъщност е създадена от френския бизнесмен Александър Дарак в началото на миналия век като италианско подразделение на неговата автомобилна

 компания. Под името –SAID (Societa Anonima Italiana Darracq) новосъздадената автомобилна компания пуска в производство два модела автомобили, задвижвани съответно с едноцилиндров и двуцилиндров двигател, с ефективна мощност от 8/10 и 14 конски сили.

Този венчър се оказва неуспешен и през 1909 г. производството е прекратено. Тук приказката можеше да свърши още преди да е започнала, но за щастие през същата година компанията е поета от предприемчивия италианец Уго Стела. Той премества производственото оборудване на север в провинция Ломбардия, Милано и за да подчертае промяната, дава ново име на марката – Anonima Lombarda Fabrica Automobili (A.L.F.A.) Прочутото лого на Алфа Ромео е създадено през същата година. В него са вплетени символите на Милано – зелена змия, поглъщаща човек и червен кръст на бял фон. С минимални промени през годините,  това лого и до днес си остава една от най-красивите и разпознаваеми автомобилни емблеми, неповторим символ на ломбардската автомобилна гордост: Алфа Ромео. 


Още от самото си създаване, Алфа Ромео веднага се впуска в автомобилни състезания. През годините италианската компания се утвърждава като една от най-успешните марки в историята на автомобилния спорт и за това си има достатъчно основания: още първите състезателни коли, дело на инженера Джузепе Мероси, били доста авангардни за времето си. Дори в онези ранни години от развитието на автомобилострое

нето, болидите на Алфа Ромео можели да достигнат 100 км/ч. при двигатели с мощност едва 12 и 24 конски сили. Тогава се ражда и легендата за „cuore sportivo” – спортното сърце на алфите. Друга автомобилна легенда гласи, че когато край него минела кола на Алфа Ромео, Хенри Форд свалял шапката си. По това време Форд и Алфа Ромео са яростни съперници на спортното трасе. Ранният успех на Алфите се превърнал във важна основа за бъдещите велики победи на марката в състезанията във Формула Eдно Гран При, Инди-кар сериите и рали шампионатите.

Алфа започва да се нарича Алфа Ромео от 1918 г. По време на тежките години на Първата световна война концерна е откупен от неаполския бизнесмен Никола Ромео, който я изправя на крака и първите следвоенни модели, слезли от производство през 1918 г. , вече носят и неговото име. Времето между двете войни е особено бляскаво за Алфа Ромео. В този период брандът предлага редица иновации в автомобилостроенето и дизайна. 1950 г. е знакова в историята на автомобилния спорт и триумфална за Алфа Ромео! Тогава е проведен първият в историята Световен шампионат във Формула 1 Гран При и екипът на Алфа Ромео е победител. 


А къде е Жулиета? За разлика от театралния Ромео, автентичният италиански сърцеразбивач ще трябва да почака за нейната поява не четири години (в пиесата на Шекспир Ромео е 18-годишен, Жулиета е на 14), а цели 36! Съвсем зряла възраст за истинска любов …

През 1954 г. от конвейера на вече отвърдената и известна в цял свят марка слиза първият автомобил Алфа Ромео Жулиета. Тук „спортното“ сърце на Ромео, имащ зад гърба си не една и две бляскави победи, донякъде е укротено, защото Алфа Ромео Жулиета е по-скоро малък автомобил, предназначен само за двама… Поезия и любов на четири колела! Името на елегантния кабриолет е подсказано от известния италиански поет Леонардо Синисгали. Автомобилът почти веднага придобива култов статут, дори Джон Кенеди притежавал кабрио Alfa Romeo Giulietta Spider! Също като в приказка с щастлив край … но не съвсем, защото след три различни модификации Жулиета „умира“ през 1963 г. После тя ще възкръсне още два пъти през годините, но това вече е от друга приказка. Съвсем като в живота, на мястото на Жулиета се появява Джулия. Всъщност Джулиите са три.

Името Алфа Ромео Джулия става име на три различни модела, които няма пряка връзка помежду си. Първата Алфа Ромео Джулия е спортна, компактна четириврата кола, която се произвежда от 1962 до 1978 г. Идеята на инженерния екип на Алфа Ромео е наследничката на Жулиета да бъде семеен автомобил, който да съчетава в себе си шика на италианския дизайн и характерния спортен дух на марката. По това време рекламният слоган на Алфа Ромео е „Семейният автомобил, който печели състезания“. Икономическият ръст на Италия през 60-те и 70-те години дава самочувствието и възможностите на Алфа Ромео трайно да се настани на европейския и световен автомобилен пазар. Още с първата си поява, Алфа Ромео Джулия смайва с уникалния си дизайн. Първоначално автомобилните критици са стъписани, някои я определят като „заоблен квадрат“. Новосъздадената Алфа обаче се харесва на широката аудитория потребители, въпреки по-скъпата си цена спрямо основния си конкурент – Фиат 1500. Това се дължи на някои нейни несъмнени предимства. Алфа Ромео Джулия е в състояние да побере трима души на предната седалка, багажното отделение, благодарение на находчиви инженерни решения по окачването, е в размер на цели 500 л. С 13 см. по-дълго междуосие от Жулиета, Джулия е несравнимо по-стабилна на пътя. Главното обаче е традиционния за фирмата спортен двигател. По-мощна и по-пъргава от предшественичката си, Алфа Ромео Джулия, независимо че носи TI в името си (Международен Туризъм) и че е определяна като фамилна кола, става любим автомобил на … полицията, заради нейните пътни и скоростни качества. Мафиотите също се оборудват с Джулии, за да може да имат равен шанс в преследванията! По този начин Алфа Ромео Джулия става и филмов герой – почти във всички криминални, детективски и ганстерски филми с преследвания, тя е главен участник. Част от тези филми гледахме и ние, и цъкахме с език..

 


 

Алфа Ромео Джулия е свързана, макар и по печален начин, с българската спортна история. Легендарната и непрежалима „деветка“ на Левски – Георги Аспарухов-Гунди, кара точно собствената си спортна  Alfa Romeo Guillia GT във фаталната за него и Никола Котков катастрофа на 30.06. 1971г. …

За 15-те си години съществуване, Алфа Ромео Джулия печели множество предстижни награди, победител е в много състезания в клас „Туризъм“ и е продадена в близо 600 000 екземпляра, в различните си модификации. През 1977 г. слиза от конвейера, за да отстъпи място отново на малката Жулиета …

В края на 70-те и през 80-те години Алфа Ромео претърпява редица сътресения и трансформации, следствие на финансова и икономическа криза. След краткотраен брак с Нисан, компанията през 1986 г . се премства в Торино, вече под крилото на групата Фиат заедно с Ланча, в ново подразделение, наречено „Alfa Lancia S.p.A.”. През 90-те марката се възражда, преодолява голяма част от старите проблеми и пуска на пазара хитови модели, които и днес могат да се видят по пътищата, включително и нашите. Това са Alfa 156, последван от Alfa 166, след това и спортната Alfa 147 в голф класата. Alfa 156 става първата Алфа, кола на годината през 1998, успехът е повторен от Alfa 147 през 2001г. И затвърден от Алфа Ромео Джулия след повторното събиране на Ромео с Джулия. Това става през 2015 г. Тогава за първи път е представено възраждането на Alfa Romeo Guilia, която изглежда и е напълно в духа на 20-те години на 21-ви век. Красавица! Така единодушно е определена още с първата си официална поява за пресата в Музея на историята на Алфа Ромео през 2015 г. в град Аресе. Тогава е представен флагманът на новия модел Алфа Ромео Джулия – Куадрифолио“. Булото на новата Джулия е вдигнато по време на изпълнение на живо на Андреа Бочели на известната ария „Nessun dorma” (Никой да не спи) от операта Турандот на Джакомо Пучини. Стилно и бляскаво, типично за марката Алфа Ромео!

Алфа Ромео Джулия бележи началото на амбициозния план на компанията за рестарт – с цели осем нови модела и инвестиции от 5 млрд. евро с цел достигане на продажби от 400 000 автомобила на световните автомобилни пазари. 

Изцяло новата „Джулия“ е вярна на спортните традиции, но впечатлява и с дизайна си. Бензиновите модификации включват двулитров турбодвигател с мощност 280 к.с., с двойно предаване. Най-мощният модел от серията – „Куадрифолио Верде“ е с V6 мотор, разработен съвместно с Ферари, с мощност 510 к.с. и задно предаване, и ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,9 сек. Интериорът е класически, с изчистени скали на километража и оборотомера, впечатляващ, голям дисплей на мултимедията, салонът е изпълнен изцяло с естествени материали – кожа, дървени фурнири, алуминий и хром. В крак със световните тенденции, системите за безопасност включват предупреждение за опасно приближаване на превозно средство или пешеходец, както и сигнализация за излизане от лентата на движение в серийните модели. С доплащане може да се монтира и система за предупреждение за автомобил в мъртвата зона на водача. 

След 2015 г. Алфа Ромео Джулия се предлага в три основни разновидности. Базовата „Super” е с бензинов двигател  с мощност 197 к.с. и турбодизелов в два варианта -150 и 180 к.с. . „Veloce”  е по-спортна и по-мощна. Тя бе представена официално на Парижкия международен автомобилен салон през 2016 г. Veloce също предлага два избора за двигател – двулитрово бензиново турбо и 2.2 дизел, и двата снабдени с 8-степенна автоматична скоростна кутия и Alfa Q4 задвижване на четирите колела. Veloce притежава отличителни черни брони с лъскава черна тапицерия на вратите, интересно решение е и специфичния ауспух с две тръби, разположени едностранно. Интериорът предлага  още спортни седалки с черна, червена или телесен цвят кожа, спортен волан с велурен захват, алуминиеви вложки в таблото и вратите, както и ефектни  ксенонови фарове. Шасито е качено върху 19 инчови алуминиеви ляти джанти.

Върхът на новата Джулия е  моделът „Quadrifoglio”. Той е снабден с изцяло алуминиев V6  бензинов двигател  с двойно турбо с директно инжектиране, специална разработка на инженерите на Ферари за модела. Мощността му достига 510 к.с.

при общо тегло от 1524 кг. Олекотяването е постигнато благодарение на алуминиевите и композитни компоненти в шасито и мотора. Въпреки мошния двигател, разходът на гориво е 8.5 на сто. Таблото е тапицирано с кожа и карбонови фибри, а старт бутонът се намира върху мултифункционалния волан. Шофьорът на Куадрифолио разполага и със специален DNA селектор върху централната конзола, контролиращ динамиката на движение на автомобила. Зададени са четири режима – Динамичен, Нормален, Ефикасен и Състезателен. Чудно ли е тогава, че при тези показатели и италианската полиция си поръча отново два автомобила от най-престижния и скъп модел на „Алфа Ромео“ ? Те ще бъдат използвани от специалните части на карабинерите в случаи, когато бързината играе ключова роля, както и за ескорт. Защото да притежаваш Алфа Ромео Джулия освен всичко друго е и израз на престиж. След повторната си официална поява през 2016 г на Парижкия автосалон, обновената Джулия в различните си модфикации спечели множество международни награди навсякъде по света. 

Макар и с известно закъснение, Алфа Ромео Джулия вече е и при нас! В България марката се предлага от „Ауто Италия“ ЕАД, официален вносител на италианските марки Abarth, Alfa Romeo, FIAT и FIAT Professional. Цените започват от 92 000 лв. за базовия модел и стигат до 155 000 лв. за Куадрофолио. И нещо безпрецедентно за българския автомобилен пазар – фирмата вносител предлага 9-годишна гаранция за автомобилите си, в това число и за предлаганите модели на Алфа Ромео. Към заводската 3-годишна гаранция на производителя клиентът може да избира от три допълнителни пакета за удължаване на гаранцията на своя нов автомобил: 5 год. или 150 000 км, 7 год. или 300 000 км и 9 год. или 300 000 км. Освен това при заплащане до 7 дни от покупката на автомобила има и преференциални цени. Така всеки клиент на компанията може да бъде напълно сигурен, че разполага с покритие в случай на техническа повреда през целия цикъл на притежание на автомобила. До момента у нас никога не е предлагана толкова дълга гаранция като време и пробег!

Новото начало на Алфа Ромео е повече от успешно.

 

Компанията догодина ще посрещне 110 годишнината си със спокойствие и увереност. Любовната история между Алфа Ромео и преданите и обожатели продължава! И навярно ако Хенри Форд беше все още жив, и видеше Алфа Ромео Джулия да минава край него, със сигурност отново щеше да свали шапката си!